Verkkoanalytiikka arjen työkaluna, kannattaako käyttää Google Analyticsiä 31.3.

HUOMIOITAVAA GOOGLE ANALYTICSIIN LIITTYEN, TIEDOTE 11.2.2022!
Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat todenneet Google Analyticsin käytön verkkosivuilla tietosuojalainsäädännön vastaiseksi | Tietosuojavaltuutetun toimisto

Tällä kurssilla saat tietoa siitä, millaisia mittaustuloksia Google Analytics tarjoaa, miten tunnistat sivustosi parhaita sisältöjä ja miten hyödynnät sivustosi kävijädataa - ja tunnistat tietosuojariskien vaaranpaikat.  

Huomioimme eurooppalaisten tietosuojaviranomaisten päätökset ja pohdimme, miten analyysityökalut taipuvat suojatun, anonyymin datan analysointiin. Kurssilta saat evästä sen arvioimiseen, onko Google Analyticsin rajoitetusta käytöstä hyötyä työssäsi.  

Koulutus on palautteen perusteella tuunattu uusinta joulukuun ja helmikuun loppuunmyydyiltä kursseilta.  

Koulutuksen toteuttaa Journalistiitolle ICT-koulutusyritys Tieturi Oy. Kouluttaja Jani Rikkola työskentelee digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana Tieturissa ja on Grow with Google -valtuutettu kouluttaja. Hänellä on kattava osaaminen Google Analyticsistä sekä muista Googlen markkinoinnin työkaluista. Jani on pitänyt näistä aiheista satoja koulutuksia pienyrittäjistä elinkeinoelämän järjestöihin. 

Maksuton koulutus on tarkoitettu Journalistiliiton jäsenille. Ilmoittautuminen avataan tällä sivulla 10.3. Varmistathan ennen ilmoittautumista, että kalenterissasi on tilaa koulutukselle. Sitova ilmoittautuminen tarkoittaa 30 e peruutusmaksua, jos jätät varaamasi paikan käyttämättä ilman terveydellistä perustetta. 

Koulutuksen sisältö: 

Saat koulutuksessa käytännönläheisiä vinkkejä, joiden avulla pystyt helpommin etsimään ja lukemaan juuri sinulle hyödyllisiä tietoja käyttäjäraporteista. Koulutuksessa käytetään Google Analyticsin käytetyintä Universal Analytics -versiota.

  • Verkkoanalytiikka ja Google Analytics pähkinänkuoressa
    • o Miten verkkoanalytiikka kerää tietoa, ja miten sitä voi hyödyntää
    • o Verkkoanalytiikan ja mittaamisen suunnittelu
    • o Google Analyticsin toimintalogiikka
    • o Tapahtumat ja tagit verkkoanalytiikassa – niiden hyödyt ja käyttötarkoitukset
    • o Tavoitteiden ja konversioiden määrittäminen Analyticsissä
    • o Vääristävien tietojen poissuodattaminen
  • Raporttien lukeminen ja tiedonetsintä
    • o Raporttien lukeminen ja niiden tietojen määrittäminen
    • o Yleisöraportointi: tunnista, millaisia kävijöitä sivustosi kerää
    • o Hankintaraportointi: mistä ja miten käyttäjät tulivat sivustollesi?
    • o Orgaanisen hakukonenäkyvyyden tutkiminen
    • o Käyttäytymisraportointi: tunnista, mitä sivustollasi tehdään
    • o Segmenttien luominen ja hyödyntäminen seurannassa
    • o Konversioiden eli tavoitteiden seuraaminen

  • Google Analytics tulevaisuudessa
    • o Mitä uutta työkalun uusin versio, Google Analytics 4, tarjoaa? Millaisia kehitystarpeita tietosuojaviraomaisten päätökset tarkoittavat, mikä on analyysityökalujen tulevaisuus, miten niitä käytetään kunnioittaen sivuilla kävijöiden tietosuojaa?  

  • Kysymyksiin vastaaminen

Esitietovaatimukset

Koulutukseen ei ole esitietovaatimuksia, mutta ymmärrys verkkosivustojen toimivuudesta ja kokemus Analyticsin käytöstä on hyödyksi.

Ennakkotehtävä (ilmoittautumisen jälkeen): 

Hanki pääsy Google Analytics -demotilille ennen koulutusta. Koulutuksessa teemme yhdessä 1–2 tiedonetsintäharjoitusta Analyticsin demotiliä hyödyntäen.

Google Analytics ‑demotili on täysin toimiva Analytics-tili, joka on kaikkien Google-käyttäjien käytettävissä. Se sisältää yhden Universal Analytics ‑mittauskokonaisuuden ja kaksi Google Analytics 4 ‑mittauskokonaisuutta. Demotilin avulla voit tutkia oikeaa bisnesdataasi ja testata Google Analyticsin ominaisuuksia.

Ohjeet demotilille kirjautumiselle

  • Jos sinulla on jo Google-tili, sinua pyydetään kirjautumaan tilille.
  • Jos sinulla ei ole Google-tiliä, sinua pyydetään luomaan tili ja kirjautumaan sille.

Kun klikkaat alla olevaa linkkiä, annat Googlelle luvan tehdä jommankumman seuraavista Google-tiliisi liittyvistä toimista:

  • Jos sinulla on jo Google Analytics ‑tili, lisäämme demotilin Analytics-tilillesi.
  • Jos sinulla ei vielä ole Google Analytics ‑tiliä, luomme sinulle Google-tiliisi yhdistetyn Analytics-tilin ja lisäämme demotilin tälle uudelle tilille. Voit siirtyä demotilille käyttämällä Analyticsin tilinvalitsinta, josta voit valita organisaatioiden ja tilien linkkejä.

Demotili lasketaan mukaan yhden Google-tilin yhteyteen luotavien Analytics-tilien enimmäismäärään. Yhtä Google-tiliä kohden voi tällä hetkellä olla enintään sata Google Analytics ‑tiliä.

Voit kirjautua demotilille klikkaamalla tästä

Lisätiedot liiton koulutuspäälliköltä nina.porra(at)journalistiliitto.fi

Liiton rekisteriseloste löytyy täältä

Paikkoja ei enää tarjolla.

Ajankohta

Alkaa:
31.3.2022 13:00
Päättyy:
31.3.2022 16:00
Lisää tapahtuma kalenteriisi

Tapahtumapaikka

Teams

Järjestäjä