Verkkoanalytiikka tutuksi ja Google Analytics tehokäyttöön 1.12.

Sitova ilmoittautuminen Journalistiliiton jäsenille tarkoitettuun maksuttomaan koulutukseen avataan tällä sivulla 3.11. 

Tässä koulutuksessa opetamme, millaisia mittaustuloksia saat verkkosivustostasi Google Analyticsillä, miten keräät ja hyödynnät sivustosi kävijädataa ja miten tunnistat sivustosi parhaita sisältöjä. 

Koulutuksen toteuttaa arvostettu ICT-koulutusyritys Tieturi Oy. Kouluttaja Jani Rikkola työskentelee digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana Tieturissa ja on Grow with Google -valtuutettu kouluttaja. Hänellä on kattava osaaminen Google Analyticsistä sekä muista Googlen markkinoinnin työkaluista. Jani on pitänyt näistä aiheista satoja koulutuksia pienyrittäjistä elinkeinoelämän järjestöihin. 

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa tutustutaan verkkoanalytiikan mahdollisuuksiin sekä Google Analytics -työkalun ominaisuuksiin ja sen käyttöön. Saat koulutuksessa käytännönläheisiä vinkkejä, joiden avulla pystyt helpommin etsimään ja lukemaan juuri sinulle hyödyllisiä tietoja Analyticsin raporteista. Koulutuksessa käytetään työkalun käytetyintä Universal Analytics -versiota.

  • Verkkoanalytiikan ja Google Analyticsin tarjoamat mahdollisuudet
    • o Miten verkkoanalytiikka kerää tietoa, ja miten sitä voi hyödyntää
    • o Verkkoanalytiikan ja mittaamisen suunnittelu
    • o Google Analyticsin toimintalogiikka
    • o Tapahtumat ja tagit verkkoanalytiikassa – niiden hyödyt ja käyttötarkoitukset
    • o Tavoitteiden ja konversioiden määrittäminen Analyticsissä
    • o Vääristävien tietojen poissuodattaminen
  • Raporttien lukeminen ja tiedonetsintä
    • o Raporttien lukeminen ja niiden tietojen määrittäminen
    • o Yleisöraportointi: tunnista, kuka käy sivustollasi
    • o Hankintaraportointi: mistä ja miten käyttäjät tulivat sivustollesi?
    • o Orgaanisen hakukonenäkyvyyden tutkiminen
    • o Käyttäytymisraportointi: tunnista, mitä sivustollasi tehdään
    • o Segmenttien luominen ja hyödyntäminen seurannassa
    • o Konversioiden eli tavoitteiden seuraaminen

  • Google Analytics tulevaisuudessa
    • o Mitä uutta työkalun uusin versio, Google Analytics 4, tarjoaa?

  • Kysymyksiin vastaaminen

 

Esitietovaatimukset

Koulutukseen ei ole esitietovaatimuksia, mutta ymmärrys verkkosivustojen toimivuudesta ja kokemus Analyticsin käytöstä on hyödyksi.

Ennakkotehtävä

Hanki pääsy Google Analytics -demotilille ennen koulutusta. Koulutuksessa teemme yhdessä 1–2 tiedonetsintäharjoitusta Analyticsin demotiliä hyödyntäen.

Google Analytics ‑demotili on täysin toimiva Analytics-tili, joka on kaikkien Google-käyttäjien käytettävissä. Se sisältää yhden Universal Analytics ‑mittauskokonaisuuden ja kaksi Google Analytics 4 ‑mittauskokonaisuutta. Demotilin avulla voit tutkia oikeaa bisnesdataasi ja testata Google Analyticsin ominaisuuksia.

Ohjeet demotilille kirjautumiselle

  • Jos sinulla on jo Google-tili, sinua pyydetään kirjautumaan tilille.
  • Jos sinulla ei ole Google-tiliä, sinua pyydetään luomaan tili ja kirjautumaan sille.

Kun klikkaat alla olevaa linkkiä, annat Googlelle luvan tehdä jommankumman seuraavista Google-tiliisi liittyvistä toimista:

  • Jos sinulla on jo Google Analytics tili, lisäämme demotilin Analytics-tilillesi.
  • Jos sinulla ei vielä ole Google Analytics tiliä, luomme sinulle Google-tiliisi yhdistetyn Analytics-tilin ja lisäämme demotilin tälle uudelle tilille. Voit siirtyä demotilille käyttämällä Analyticsin tilinvalitsinta, josta voit valita organisaatioiden ja tilien linkkejä.

Demotili lasketaan mukaan yhden Google-tilin yhteyteen luotavien Analytics-tilien enimmäismäärään. Yhtä Google-tiliä kohden voi tällä hetkellä olla enintään sata Google Analytics ‑tiliä.

Voit kirjautua demotilille klikkaamalla tästä

Lisätiedot liiton koulutuspäälliköltä nina.porra(at)journalistiliitto.fi

Ajankohta

Alkaa:
1.12.2021 13:00
Päättyy:
1.12.2021 16:00
Lisää tapahtuma kalenteriisi

Tapahtumapaikka

Teams-koulutus

Järjestäjä